A www.ezoterikuskonyvek.hu webáruházának felületén süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat. Bezárás
Termékek Menü

Aludj el szépen, reggelig

A természeti népek életritmusát a nappalok és éjszakák ciklusa alapvetően meghatározza. Azonban ezek a közösségek is tüzet gyújtanak az éjszaka idején, hogy pihenésüket ne háborgassák a vadállatok. De a nálunk megszokott közvilágítás miatt megnövekedett világos időszak már felborítja az emberek  bioritmusát. A hosszabb nappalok például lehetővé teszik, hogy tovább táplálkozzanak, megzavarja az hormonrendszerünket. 
 
Mehet a tévé vagy egy kislámpa, hogy ne legyen nagyon sötét a szobában?
 
A biológiai óra beállítása a szem világosság érzékelése alapján történik, mely alapján a tobozmirigy a fényingertől mentes időben (sötétben) melatonin nevű hormont termel. Ez a hormon a biológiai óránk órásmestere, ennek működése során az ébrenléti állapotot fokozatosan a nyugalmi felé viszi.
Mindennek során a szervezet belső elválasztású mirigyei összhangban azon dolgoznak, hogy a szervezet kipihenhessen a nappali igénybevételeket, lebontsa a káros anyagcsere termékeket, valamint fokozott immunrendszer tevékenység zajlik. Testünk az éjszakai sötétben tud megfelelően pihenni, ennek hiányában azonban kedvezőtlenül alakulhat az éjszakai vérnyomás, egyes hormonok termelődése, a szervezet általános stressz tűrő képessége.
– Az lenne a kívánatos, hogy az éjszakát teljes sötétségben aludjuk át, még ledek, a készülékeink stand by gombjai se világítsanak – magyarázta dr. Karácsony Ferenc orvos-természetgyógyász. – Ma már észre sem vesszük, hogy feszültek vagyunk, annyira normális állapotnak tűnik. Ugyanis megfelelő minőségű alvás közben dolgozzuk fel a minket ért érzelmi hatásokat is, ennek hiányában fokozódik a belső lelki nyomás, és a stressz. 
A pszichés állapotunk fizikai nyomokat is hagy a testünkön. Izraeli kutatók nemrég bebizonyították, hogy az éjszaka erősen megvilágított helyek környezetében élő nőknél megnövekedik a mellrák kockázata. A vizsgálatok során a Föld műholdas képeit vetették egybe a területi rákregiszeterek adataival. A Haifai Egyetem kutatóinak eredménye egyértelműen alátámasztja a feltételezést, hogy az éjszakai túl sok fény tumorszupresszív, azaz a rákot visszaszorító hormon termelődésének gátlásával növeli a rákkockázatot. 
 
Csakhogy sokan képtelenek elaludni egy teljesen lesötétített, csendes szobában. Szükségük van rá, hogy szóljon a rádió, vagy bekapcsolva maradjon a tévé. Karácsony doktor szerint ez teljesen normális reakció, de muszáj átszoktatni  magunkat a megfelelő pihenéshez.
– Amikor kikerülünk egy stresszes helyzetből, megszűnnek a frusztráló tényezők, a szervezetünk azonnal regenerálódni akar. Ez olyan tüneteket produkálhat, mintha megbetegednénk. A nagy nyugalomban hirtelen felerősödnek az érzékszerveink, és idegesít a tücskök zenéje is, szúrni kezd a szívünk, fájhat a fejünk. 
 
Edit is így van vele. 
– Lefekvéskor mindig megy a tévé, beállítottuk, hogy éjfélkor magától kapcsoljon ki. Ha csak fekszem a sötét szobában, egyre jobban hallom a szívverésem, és a végén olyan ideges leszek, hogy muszáj felkelnem. 
Pedig léteznek technikák, melyekkel elkerülhető ez az elalvás előtti stressz. 
 
 
A sötétben elalvást a gyerekek sem kedvelik. Ahány család annyiféle megoldás létezik erre is. A legrosszabbak, ha hagyjuk szorongani a gyereket a sötétben, mondván majd megszokja, illetve a másik véglet, hogy egész éjjel kislámpa világít a gyerekszobában. Ez utóbbi ugyanis náluk is megzavarja a növekedési hormon, a melatonin termelődését. 
 
Tartalomhoz tartozó címkék: cikkek hír