A www.ezoterikuskonyvek.hu webáruházának felületén süti (cookie) fájlokat használ. Ezeket a fájlokat az Ön gépén tárolja a rendszer. A cookie-k személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információért kérjük olvassa el adatvédelmi nyilatkozatunkat. Bezárás
Termékek Menü

Szeretek dohányozni...és most abbahagyom!

Ha beírjuk a Google keresőjébe hogy „dohányzásról leszokás”, több mint 103 ezer találatot kapunk. Óriási a kínálat a leszokást segítő módszerekben, melyek némelyike valóban könnyebbé teszi a nehéz heteket, ám nagy részük szinte semmit sem ér.

A dohányosok túlnyomó többsége mindennap dohányzik, és a függősége az oka annak, amiért nem tudja letenni a cigarettát. A Légúti Betegek Országos Egyesülete adatai alapján közéjük tartozik a felnőtt magyar lakosság 30 százaléka.

A dohányzásfüggőség egy olyan betegség, amely akkor okoz panaszt, ha a beteg nem jut hozzá a drogjához, azaz nem gyújthat rá egy cigarettára. A dohányosok, akár hiszik, akár nem, nikotinfüggőségben szenvednek. A nikotin tulajdonképpen erős drog, melynek halálos dózisa 20-60 mg. Enyhe mérgezés során fejfájást, szédülést, hányingert, hasmenést, verejtékezést, szapora pulzust okoz. Ezt gyakran tapasztalják az első alkalommal rágyújtók is. A megvonási tünetek olyan erősek, hogy segítség nélkül a leszokási kísérleteknek alig 3 százaléka sikeres.

A dohányosok közel 80 százaléka szeretne leszokni, és többségük minden évben megpróbálja letenni a cigarettát. Ugyanakkor kétharmaduk a saját lakásában is rágyújt, így 100 nemdohányzóból 12 rendszeresen szívja otthon a cigarettafüstöt.

Dr. Mucsi János tüdőgyógyász szakorvost a leszokásról segítő módszerekről kérdeztük.

A cigarettát letenni nem könnyű, de lehetséges

Cigi helyett vízipipa?

„A vízipipázást általában nem a leszokás eszközeként, hanem a dohányzás egy veszélytelen formájának tartva, szórakozásként, társasági programként próbálják ki. De dohányos fiatalok időnként használják a leszokáshoz is. Csakhogy ezzel több rontanak a helyzeten, mintha nem vennék igénybe ezt a „segítséget”. A fiataloknál a dohányzásnak egyfajta kommunikációs szerepe is van. Ha egy dohányos csoport tagja akarok lenni, akkor nekem is dohányoznom kell. A vízipipázásnál nem szakadnak el a dohányzástól, csak egy másik fajtáját művelik, és a függőségük is megmarad. A vízipipát mélyen le kell szívni, benntartani, majdnem úgy, mint a gyógyszereket. Tehát nem elég, hogy körülbelül a százszorosa a füst a cigarettáénak, de mélyre kerül a tüdőben és sokáig marad ott. A vízipipázás káros hatása sokszorosa az egy szál cigarettáénak, függetlenül attól, hogy tartalmaz nikotint vagy sem. Kimondhatjuk, hogy nem alkalmas a dohányzásról leszokás segítésére” – állítja a tüdőgyógyász.

Biorezonanciás kezelés

„A mágneses kezelés hatékonyságára sokan esküsznek, míg mások teljesen hatástalannak tartják. Egy biztos, nincs rá tudományos bizonyíték. Van egy cikk, amely szerint 94 százalékos a sikeraránya a biorezonanciás kezelésnek a leszoktatásban. Ezt úgy állapították meg, hogy a kezelésen résztvevőknek csak a hat százaléka jelzett vissza, hogy neki nem sikerült leszoknia. Itt azonban nem lehet kiszűrni például azt sem, hogy hányan voltak, akik nem szoktak le, csak éppen nem jeleztek vissza. Nincs placebo csoport, nem tudjuk, hogy azért szokott le a beteg, mert a kezelés hatott, vagy az motiválta, hogy kifizetett egy csomó pénzt, esetleg egyébként is leszokott volna, mert olyan erős volt a páciens elhatározása. 

A dohányzás az egy betegség. A betegségek nemzetközi osztályozásában F1720 a kódja. De nem mindegy, hogy milyen súlyos valaki betegsége. Ha hetente elszív egy szál cigarettát, akkor a mágneses rezonanciától is le tudja tenni a cigit, de akár egy csók hatására is. Aki viszont napi szinten dohányzik, és ébredés után az első dolga rágyújtani, arra rakhatnak akármennyi mágneses lapocskát, mit sem ér. Csak arra mondhatom, hogy hatékony, ami bizonyított. Ez nem az.” – összegezte véleményét Mucsi doktor.

A sport eltereli figyelmet

Az erős dohányosok a leszokást támogató programjának része a mozgás, ugyanis bizonyított tény, hogy a fizikai aktivitás dopamin felszabadulással jár, ami segíti a leszokást. De egy erős dohányosnak ez nem elég. Alkalmaznunk kell mellé nikotintartalmú, vagy nikotinmentes gyógyszeres kezelést is. Tehát igaz is, hogy segíti a leszokást, meg nem is.

Komplex leszokást segítő program

Az Országos Dohányzás Leszokás Támogatási Módszertani Központban képzett pszichológusok és orvosok nyújtanak telefonos tanácsadást a 06 80 44 20 44 telefonszámon, ami ingyenesen hívható az év minden napján 0-24 óra között.

„A program része

- a gyógyszeres támogatás - nikotintartalmú vagy nikotinmentes,
- a rendszeres mozgás,
- a megfelelő folyadékfogyasztás, ami ilyenkor minimum 2-3 liter víz,
- a megfelelő táplálkozás, napi ötszöri étkezés, de kontrolláltan (hasonlóképpen a cukorbetegekhez), hogy ne hízzon el a dohányos, és
- felkészülés a cigarettán kívüli örömszerzési forrásokra, hogy pótolja másképp a dohányzáshoz kötődő jó érzéseket. Ilyenkor – bármilyen furcsa – azt kérjük, hogy írják össze az örömet okozó dolgok listáját, és osszák meg a környezetükkel” – magyarázza a tüdőgyógyász.

Nikotinpótló rágók, tapaszok

Ezek a segédanyagok nikotint juttatnak az emberi szervezetbe, de a dohányzáshoz kapcsolódó ceremóniák nélkül. Így elkerülhetők a megvonási tünetek. Nikotin tartalmú tapasz, rágógumi (többféle hatáserősségű van forgalomban) használata esetében 2-3 hónap a leszokási idő. Ennek folyamán a szervezetben bejutott mennyiség folyamatos csökkentése történik.

Elektromos cigaretta

„Ma a legdivatosabb leszokást segítő módszer az elektromos cigaretta. A legnagyobb baj vele, hogy általában nem hatásos. Szerencsére olyan nagy baj, nincs ha nem hatásos, amit választunk, mert kipróbálhatunk más lehetőségeket is.” – állítja optimistán Dr. Mucsi János, majd folytatja – „A nikotinmentes gyógyszeres terápia segítségével szoknak le a legtöbben, kiegészítve egy pszichés felkészítéssel. Ilyenkor nem csak a nikotinfüggőséget tudjuk kezelni, hanem a tevékenységekhez tartozó függőséget is meg lehet szüntetni. Szeptembertől mintegy száz tüdőgondozóban fognak külön rendelésen foglalkozni a dohányzásról leszokni vágyókkal. A leszokás körülbelül egy hónap, és az első két-három hét a legrosszabb – főleg a nikotinhiány miatt. A beteg szorong, feszült, nem érzi jól magát, éhes… Hasonló, mint amikor az alkoholista leteszi a poharat. Csak az alkoholról könnyebb leszokni.” 

Mindennap kell a megerősítés

Bár a statisztika szerint keveseknek sikerül egyedül leszokni, a mindennapos otthoni megerősítés is fontos. Főleg azért, mert az elhatározásban lehet segíteni, de a dohányos környezetet nem lehet megszüntetni. Ezért könyvek sokasága készült a témában. Dr. Urbán Róbert, egészségpszichológus, egyetemi docens az egészségügyi újságíróként tevékenykedő Andreas Jopp: Szeretek dohányozni...és most abbahagyom! című könyvét ajánlja betegeinek.


Kosárba

 „Érdekesen és szakszerűen tájékoztatja a dohányosokat és azok környezetét arról, hogyan tudnak leszokni a dohányzásról. Szinte mindent tartalmaz, amit a dohányosnak jó tudni, hogy sikeresen tegye le a cigarettát. Feltétlenül javaslom mindenkinek, akit valamilyen módon érint a dohányzás, és szeretne megszabadulni a cigarettától, vagy párját, barátját, rokonát szeretné segíteni abban, hogy leszokjon a dohányzásról.” – indokolja döntését a doktor.  

Gyereknek is könnyű beszerezni

Amikor dohányzó 13-15 éves fiatalok akarnak cigarettát vásárolni, tízből hat gyerek akadály nélkül megveheti a terméket, pedig törvény tiltja a 18 év alattiak kiszolgálását. (Forrás: OEFI)

Erős dohányosnak számít az, aki mindennap dohányzik, és ébredés után egy órán belül rágyújt.

 

Tartalomhoz tartozó címkék: cikkek hír dohányzás